Kajaklastare

Att lasta på en tung kajak på biltaket är inte det lättaste. Det finns två olika sätt och flera hjälpmedel att ta till. Man kan antingen lasta på kajaken bakifrån (i bilens riktning) eller från sidan.

När kajaken är för tung eller biltaket för högt behöver man använda någon form av hjälpmedel. Det kan också vara en kombination av höjd och tyngd som gör att det helt enkelt inte går att lasta upp kajaken på egen hand.

Båda metoderna gör att man kan halvera vikten som ska upp genom att lyfta på en ände i taget.

Kajaklastare på sidan av bilen

När man lastar på från sidan är det istället någon form av utstickande förlängning som kan sänkas ner på sidan av takräcket.

kajaklastare från Thule
Thule Hullavator Pro

Thule Hullavator Pro är lyxmodellen av denna typ av kajaklastare. Den monteras på sidan av ett Thule takräcke. Lyftarmarna fälls ner och når då till midjehöjd ungefär.

Dit lyfter man upp kajaken med en ände i taget. Därefter använder man en gasdriven mekanik som ger aktiv lyfthjälp på ungefär 18 kg. Hullavator Pro är både en lastare och hållare i samma produkt. Den monteras på Thule ProBar lasträcke.

Lasta på kajaken bakifrån

Vill man lasta upp kajaken på biltaket bakifrån behöver man dels skydda bilen, kajakaktern och få kajaken att glida fram på takräcket och kajakhållaren.

Vanliga hjälpmedel för detta är hjul- eller rullförsedda anordningar. De flesta klarar att lyfta ena änden av kajaken upp på en rullanordningen. Därefter tar man tag i andra kajakänden och skjuter/rullar upp kajaken på biltaket. Troller är en produkt som ger denna hjälp och som dessutom kan användas som kajakvagn när man transporterar kajaken till och från vattnet.

Om kajakhållaren på taket har en gummiyta som ska motverka rörelser är det viktigt att lägga någon form av handduk eller nåt som minskar friktionen. Se också till att skydda den del av kajaken som fortfarande ligger mot marken när du lyfter upp ena änden. Trycket mot underlaget kan bli stort och är det ojämnt med grus och sten kan kajakens skrov ta skada.